הערכת תסקיר ההשפעה על הסביבה של בז"ן

ניצן מתן.

עבודה זו הוגשה במסגרת לימודי התואר השני במחלקה לגיאוגרפיה וסביבה באוניברסיטת בר-אילן.

מטרת הדו"ח הינה לבדוק את עיקר הנושאים שהוצגו בתסקיר ההשפעה על הסביבה שהוגש כתנאי להרחבת בתי הזיקוק. אין אנו מתיימרים להציג את כל המידע על המפעל הקיים מזה כ-80 שנה משני טעמים. האחד הוא שמדובר בכמויות עצומות של חומרים שאינם בהכרח רלוונטיים למסגרת עבודה זו והשני הוא שלא כל המידע הנדרש במסגרת התחקיר הוגש למשרד להגנת הסביבה.

יש לציין שהדו"ח עבר את הסינון האקדמי הנדרש לגבי איכות הנתונים והצגתם אך לא עבר הגהה לשונית ודקדוקית ויתכנו שנפלו טעויות בנושא זה.

את הדו"ח ניתן להוריד בקישור הבא. כל מקורות המידע בהם השתמשנו הינם פומביים ונשמח להעביר לכל המעוניין את המידע הגולמי שברשותנו.

כתבות נושא בנושא בז"ן וחיפה:

זיהום במפרץ חיפה? המומחים של בז"ן לא יודעים על מה מדובר.

העיר חיפה מציגה: תחלואת הסרטן הגבוהה ביותר ב-OECD

מי בודק את הזיהום ממפעלי בז"ן? בז"ן

על השריפה בבז"ן שמעתם?

מהדו"ח עולות מספר תבונות עיקריות:

  • המשרד להגנת הסביבה העמיד דרישות ספציפיות לגבי הנתונים אותם יש להעביר במסגרת תסקיר זה. כמויות משמעותיות של דוחות וסקרים לא הוגשו ויש לתהות איך התאפשר המשך ההליך התכנוני ללא עמידה בתנאי מחייב זה.
  • אחת מהמסקנות העיקריות של המומחים שנשכרו על ידי בז"ן היא שריכוז תחלואת הסרטן בחיפה אינו חריג ואינו נובע מזיהום אוויר. שני המומחים שהגישו את שני הדוחות בנושא כותבים בגוף העבודה שלא היו בידם הנתונים הנדרשים לביצוע העבודה לה נשכרו כך שיש לתהות איך הם הגיעו למסקנות אותם רשמו ללא המידע הנדרש להסקת מסקנות אלו.
  • חלק מהמתקנים בבז"ן מזרימים את השפכים הנוצרים בתהליך היצור ישירות לנחל הקישון ללא טיפול קדם מה שמהווה לכאורה חריגה מהיתר ההזרמה לים של המפעל.
  • המפעל לא הכין תכניות לתרחישי סיכון עתידיים כגון דליפות חומרים מסוכנים לסביבה או רעידת אדמה. תכניות אלו אמורות להיות מוגשות לאחר אישור הרחבת המפעלים.
  • נראה שבמפעל ישנה בעייתיות בנושא כיבוי האש וישנו מחסור במכלי מים לצורך כיבוי שריפות ואין מערכת אוטומטית מקיפה לכיבוי שריפות.
  • כותבי התסקיר מציינים שאין באזור המפעל פרמטרים גיאולוגים העלולים ליצור תנודות קרקע ולכן אין צורך בהכנת תכניות מיגון וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. טענה זו סותרת את נתוני המכון הגיאולוגי בהם רואים בבירור את המצאתו של העתק המוגדר כ"חשוד כפעיל" הנמצא מדרום למפעל ומוכנה "שבר יגור". יש לתהות איך כותבי התסקיר בנוסף לאנשים הממונים על הערכת התסקיר מטעם המדינה לא שמו את דעתם על מידע חשוב ופומבי זה.
  • מקומם במיוחד לקרוא את בדו"ח על כך שאין באזור המפעלים שברים גיאולוגים כאשר הם נמצאים בקרבת העתק גיאולוגי פעיל

    מפה המציגה את מיקומם של בתי הזיקוק לנפט, בז"ן, הנמצאים במפרץ חיפה. הפליטות אותם יוצרים המפעלים לאוויר גורמות לזיהום אוויר המעלה משמעותית את התחלואה במחלות לב ריאה וסרטן.

    מפת אזור חיפה כפי שהיא מוצגת בתסקיר ההשפעה על הסביבה

    מפה המציגה את מיקומם של בתי הזיקוק לנפט, בז"ן, הנמצאים במפרץ חיפה. הפליטות אותם יוצרים המפעלים לאוויר גורמות לזיהום אוויר המעלה משמעותית את התחלואה במחלות לב ריאה וסרטן.

    3

    מפת אזור חיפה ובתי הזיקוק של בז"ן (בתי זיקוק נפט). הפליטות שהמפעל מייצר לאוויר בתהליך זיקוק הנפט הגולמי למוצריו השונים יוצרים זיהום כבד בכל אזור נפת חיפה. לדבר ישנה השפעה משמעותית על התחלואה ומקרי המוות באזור בעיקר ממחלות לב ראיה וסרטן

אודות ניצן מתן

בוגר תואר ראשון בביולוגיה ימית ומדעי הים ותואר שני בגאוגרפיה וסביבה, אם תזה בנושא זיהומי דלקים למי התהום. עובד בתור ייועץ סביבתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה איכות סביבה, בתי זיקוק נפט, המשרד להגנת הסביבה, העיר חיפה, זיהום אוויר, חומרים אורגניים נדיפים, כללי, משרד הבריאות, סרטן, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה