העיר חיפה מציגה: תחלואת הסרטן הגבוהה ביותר ב-OECD

העיר חיפה מציגה: תחלואת הסרטן הגבוהה ביותר ב-OECD

ניצן מתן

הקדמה:

בשבועות האחרונים ניטש ויכוח פומבי על הקשר בין זיהום האוויר במפרץ חיפה, לבין תחלואת ילדים באותו אזור. הדיון הציבורי התחיל כשדלף לתקשורת מכתב של האחראי על בריאות הציבור פרופ' גרוטו , במשרד הבריאות. הדברים שנכתבו שם עוררו סערה ציבורית. במכתב נטען שהמספר הגבוה של ילדים חולי סרטן במפרץ חיפה, שהוא כמעט פי שניים מאשר בשאר חלקי הארץ, נגרם בגלל זיהום האוויר הגבוה באזור זה.

כשבוע לאחר הפרסום חזר בו משרד הבריאות מהדברים, ואמר שאין עדות לקשר שבין זיהום אוויר לריבוי מקרי הסרטן בילדים. פעילי סביבה טוענים, ויש בהם שטוענים כך במשך שנים, שהאוויר במפרץ חיפה מזוהם במיוחד, וגורם לתחלואה עודפת כמו סרטן, אסטמה ומחלות לב. באופן מצער ביותר תויגו הטענות הללו, עד לאחרונה ממש, כ"בכי ויללות של מחבקי עצים", שאינם יודעים בין ימינם ושמאלם. לצערנו, התיוג הזה לא נכון כלל, שכן, וגם זאת לצערנו, מדינת ישראל סובלת מזיהום אוויר גבוה, הגורם למחלות כגון סרטן ואסטמה, למוות בטרם עת ולהוצאה כספית אדירה למשק. זיהום האוויר, והמחלות שהוא גורם, אינם מתחלקים שווה בשווה בין כל תושבי המדינה. המקום שבו זיהום האוויר הוא הגבוה ביותר הוא מפרץ חיפה, על כל המפעלים שבו. המקום הזה בדיוק "מצטיין" במספר חולי הסרטן הגבוה ביותר.

זיהום האוויר: מהם הסיכונים, והאם האוויר בחיפה באמת מסוכן יותר?

אחת הטענות שנשמעות, חזוֹר והַשמע היא, שזיהום האוויר אינו גורם בהכרח למחלות כגון סרטן, אסטמה או התקפי לב. משרד הבריאות, ארגון הבריאות העולמי, המשרד להגנת הסביבה וחוקרים שונים כולם טוענים שחשיפה לזיהום אוויר גורמת למחלות אלו. בהנחה שכל הגופים הללו אינם טועים, וישנם עוד מחקרים רבים התומכים בטענה זו, ברור שזיהום אוויר הוא גורם תחלואה משמעותי.

מכיוון שברור שזיהום האוויר גורם למחלות, ושמפרץ חיפה היא אחד ממוקדי הזיהום הקשים בארץ – יש לבדוק מהם מקורות הזיהום במפרץ. תחבורה היא מקור זיהום משמעותי, בייחוד לתחמוצות חנקן. אך זיהום האוויר, הנגרם עקב פליטת כלי הרכב בחיפה – נמוך מזה שבתל אביב.  דו"ח של המשרד להגנת הסביבה, משנת 2012, אף מראה שזיהום הרכבים בחיפה הוא הנמוך ביותר בארץ.

המפעלים במפרץ חיפה, בניגוד לכלי הרכב, הם היוצרים זיהום אוויר בחיפה, הגבוה משמעותית מזה אשר בחלקי הארץ האחרים, וזאת לפי דו"ח של המשרד להגנת הסביבה שיצא בשנת 2014. ריכוז החומרים האורגניים, הידועים כמסרטנים, שפלטו המפעלים הללו בשנת 2013 במפרץ חיפה גבוה פי חמישה מזה שברמת חובב, ופי אחד וחצי מזה שבאשדוד. המשמעות היא שאם לוקחים קילומטר מרובע בעיר חיפה, רואים שהמפעלים פלטו בו, בממוצע, כ-41 טון של חומרים אלו במהלך שנת 2013. ברור שליד המפעלים הריכוז יותר גבוה מאשר בשכונות מגורים, והטבלה מראה ממוצע של העיר כולה. שילוב של כל הגורמים הפולטים תרכובות אלו, גם כלי הרכב, התחבורה בכלל, תחנות הדלק – יוצר במפרץ זיהום גבוה משמעותית מזה אשר בשאר חלקי הארץ.

2

 

 

 בחיפה באמת חולים יותר?

רשם הסרטן הלאומי מפרסם נתונים לגבי תחלואה בסרטן ברחבי הארץ. לא פחות מ-6 סקרים שונים מראים שהסיכוי לתחלואה בסרטן, במפרץ חיפה ועכו, גבוהים בשיעור שבין חמישה-עשר לעשרים אחוזים, מאשר בשאר חלקי הארץ. הנתונים זהים, בשינוים קלים, בשנים שבין 1984 ל-2012. הסקרים, כולם, מציינים שאין בנתונים אלו כדי להוכיח את קיומו של קשר ודאי בין גורמי סביבה שונים – למקרי הסרטן. חבל שמשרד הבריאות, האחראי על הבריאות של כולנו, לא בדק האם זיהום האוויר החריג הוא אכן הגורם לסרטן. האחראים במשרד הבריאות, שחיברו את הטבלאות הללו, היו צריכים לחקור הכול, ולעצור המשך פעילותו של הגורם האחראי לסרטן. לא די בכתיבת דוחות המראים שיש בעיה –  חובה גם לפעול כדי להגיע לפתרון, כדי לשמור על בריאות הציבור, שעליה אחראי משרד הבריאות.

 

נתוני זיהום אוויר מתוך אתר המיפוי הממשלתי

תחלואת נשים מסרטן 2001-2011

 

איפה אנחנו ביחס לעולם?

הצטרפותה של מדינת ישראל ל-OECD  מאפשרת להשוות את מצבה של ישראל ביחס לעולם. המצב, ונאמר זאת בעדינות, "לא משהו". נכון ל-2011 גבוה ריכוז החומרים האורגניים הנדיפים, אלו שיוצרים סרטן, בשיעור של 140% מהממוצע של ה-OECD. ריכוז תחמוצות החנקן, גם נתון זה הוא משנת 2011, גבוה בכ-30% מהממוצע. אל לנו לשכוח שחומרים אלו אינם המזהמים היחידים. המפעלים שיוצרים זיהום פולטים לאוויר מספר רב של חומרים. ההנחה היא שאם ריכוזם של החומרים שנבדקו הוא גבוה, כך גם ריכוזם של החומרים שאינם נבדקים. מבחינת מספר חולי הסרטן, נכון ל-2012, נמצאת ישראל במקום ה-17 בעולם כולו. המשמעות היא שאם מודדים אוכלוסייה אקראית של אנשים, הרי ישראל היא במקום ה17 בעולם כולו. יש רק 16 מדינות בהם אחוז חולי הסרטן גבוה יותר מאשר בארץ. נכון לשנת 2008, אחוז חולי הסרטן בישראל, ביחס לממוצע של מדינות ה-OECD, גבוה בכ-20%.

סיכום

הנתונים אכן קשים ומדאיגים. מקרי הסרטן בארץ הם מהגבוהים בעולם. מפרץ חיפה הוא, ככל הנראה, אחד ממוקדי הסרטן הקשים ביותר בעולם המערבי. 760 איש משלמים על כך בחייהם. 760 איש שמתים, מידי שנה בשנה, עקב זיהום האוויר הגבוה בישראל. המחיר הכספי, למי שרוצה לדעת, הוא בעל משמעות גדולה. ימי המחלה, האשפוזים בבתי החולים, התרופות והעלויות הנגרמות עקב התחלואה העודפת עולים לנו כ-22 מיליארד שקל בשנה. מדינת ישראל מפסידה מדי שנה בשנה סכום השווה לכ-5% מתקציב המדינה, פחות או יותר, בגלל זיהום האוויר.

הסיבה שזיהום האוויר בארץ הוא כה גבוה, מוסברת, לפחות חלקית, בדו"ח האחרון של מבקר המדינה. בשנים האחרונות מחויבים מפעלים, הפולטים זיהום אוויר, לדווח על כך למשרד להגנת הסביבה. הבעיה היא שכמחצית מהמפעלים לא ביצעו את הבדיקות הנדרשות לניטור המזהמים שאותם הם פולטים. הנתונים שכן דווחו – לא הוזנו, על ידי המשרד להגנת הסביבה, בין 2012-2013. המפעלים שלא דיווחו למשרד לא נענשו בשום דרך. דיווח עצמי יכול להיות בעייתי, יש חשש שמפעלים לא ידווחו על תקלות שגרמו לזיהום אוויר חריג, ולכן תכנן המשרד להגנת הסביבה לבצע בדיקות פתע במפעלים. הבעיה היא, לצערנו, שרק 15% מבדיקות הפתע שתוכננו יצאו לפועל במהלך שנת 2013. גרוע מכך: ב- 22% מהמפעלים שכן נבדקו נמצאו כאלה שיוצרים זיהום אוויר החורג מהמותר בחוק. אבל גם כלפיהם לא בוצעו פעולות אכיפה. המשרד להגנת הסביבה מתגאה בהקטנת זיהום האוויר בארץ בכלל, ובמפרץ חיפה בפרט. הבעיה היא שהגאווה הזו מתבססת על מסד נתונים כה חסר, לפי מבקר המדינה, שאין שום דרך לדעת האם יש לה הצדקה, או לא. מסד נתונים חלקי ולא מדויק לא יכול לשמש מקור מידע אמין להסקת מסקנות. המחשבה המטרידה ביותר היא, שעל בסיס הנתונים הללו, שהם חלקיים ולא מדויקים, נראה שזיהום האוויר בארץ הוא מהגבוהים בעולם המערבי. עד כמה ישתנו נתונים אלו, והם ישתנו לרעה – יש להניח – אם וכאשר נקבל את כל המידע על הזיהום שאותו יוצרים המפעלים הללו?

אודות ניצן מתן

בוגר תואר ראשון בביולוגיה ימית ומדעי הים ותואר שני בגאוגרפיה וסביבה, אם תזה בנושא זיהומי דלקים למי התהום. עובד בתור ייועץ סביבתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה OECD, איכות סביבה, המשרד להגנת הסביבה, זיהום אוויר, חומרים אורגניים נדיפים, מפרץ חיפה, משרד הבריאות, סרטן, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על העיר חיפה מציגה: תחלואת הסרטן הגבוהה ביותר ב-OECD

  1. עליזה ברקן הגיב:

    כתבה מצוינת. ממצה ומעבירה בשטף את הנתונים הקשים.

  2. ramimatan הגיב:

    כתבה טובה מאד, שמציגה את הבעייה באור מקצועי ואמין. אכן נתונים קשים
    רמי מתן

  3. ניצן מתן הגיב:

    הדברים נתמכים. לפי רשם הסרטן הלאומי הממוצע בחיפה הוא כ-380 חולים ל-100,000 איש. הממוצע ב-OCED הוא 260. יוצא שהממוצע בחיפה גבוה בכ-40% מהמומצע של OECD. מדינת דנמרק היא הגבוה ביותר, חוץ מישראל, בשיעורי הסרטן אם 321 חולים ואנחנו "רק" ב318 חולים ל100,000 איש.

  4. ניצן מתן הגיב:

    שלום. אתקן את הקישורים מייד. הכול מסתמך על מקורות אמינים חוץ מהכתבה בעיתון שהיא הפתיח שמדבר על הדיון הציבורי של זיהום האוויר ותחלאות הילדים

  5. ניצן מתן הגיב:

    לעניין הגיל ושאר גורמים משווים המחקרים של משרד הבריאות וה-OECD עשו את ניתוח הותוצאות וקיזזו את המשתנים הללו. משרד הבריאות מציין ששיעור התחלואה, החל משנת 1984, עודף בחיפה לעומת שאר הארץ ומדגיש שהנתונים הללו הם ברי השוואה. אני מניח שמחקר שמכסה 30 שנה ומציג בעקביות את אותן הנתונים הוא מספיק טוב בכדי להסתמך עליו.
    התחלואה בחיפה גבוה בהרבה מההמוצע ה-OECD ולכן זהו אחד העזורים בעלי אחוזי הסרטן הגבוהים ביותר בחבר מדינות זה. יכול להיות שיש ערים תעשתיות נוספות אם אחוזי סרטן חריגים אך הדבר אינו סותר את האחוז הגבוה של נפת חיפה לעומת הממוצע של ה-OECD

    • ניצן מתן הגיב:

      שלום
      שמח שהנתונים שיכנעו אותך. לגבי הכותרת התלבטנו על הסיגנון ובחרנו בניסוח זה כדי למשוך קוראים.
      אני מסכים שהדיוק המדעי משל הכותרת הינו מושלם אך מטרתנו היא לעורר דיון ולא לכתוב מאמר מדעי. ברור שהקפדנו על איכות הנתונים אך מטרת הכותרת היא למשוך קוראים
      שבוע טוב

  6. פינגבאק: תסקיר השפעה על הסביבה בתי זיקוק חיפה | הבלוג של ניצן מתן

  7. אורן הגיב:

    מאמר יפה, רק לא הבנתי מה תפקידו ומשמעותו של איור 31 הזה?

    • ניצן מתן הגיב:

      המטרה היא להראות שהתחבורה אינה הגורם המשפיע על זיהום האוויר בעיר חיפה כנגד גורמים שונים שתולים את זיהום האוויר בנושא זה ולא בבתי הזיקוק

  8. naimi הגיב:

    איפה יש קישור לראות את המפה המלאה שבראש העמוד?

    • ניצן מתן הגיב:

      שלום
      המפה היא מאתר המיפוי הממשלתי http://www.govmap.gov.il כדי לראות את שכבת הבנזן יש ללכת ללשונית "שכבת מידע נוספת" להזין את הערך "בנזן" בתיבת החיפוש ונפתחת מפה בקנה מידה ארצי. בתיבת החיפוש מזינים את שם האתר המבוקש והמפה מתמקדת עליו. לצערי אין כרגע פירוט לגבי הריכוז של החומר באוויר אך אני מניח שמדובר בריכוז שנתי ממוצע של מיקרוגרם בנזן באוויר. נשלחה שאלה בנושא למשרד להגנת הסביבה ואנו ממתינים לתשובה

  9. פינגבאק: זיהום האוויר בחיפה: האם באמת האוויר נקי או שהנתונים שגויים? | הבלוג של ניצן מתן

  10. פינגבאק: הערכת תסקיר ההשפעה על הסביבה של בז"ן | הבלוג של ניצן מתן

  11. פינגבאק: הקונדנסט איום קיומי או תוצר לוואי זניח? | הבלוג של ניצן מתן

כתיבת תגובה