העברות תקציביות: 22 מיליון שקלים מתקציב המעונות והצהרונים לטובת "רזרבה כללית"

ועדת הכספים אומרת "לא" למשרד הביטחון

מזה כחודש המשמר החברתי עושה סקירות על נושא העברות התקציב בוועדת הכספים. באופן שמעורר תהיה, וגם כעס, אנחנו רואים סכומי כסף המשנים את ייעודם ללא סיבה.

האמת היא שהאמירה "ללא סיבה" היא קצת לא מדויקת. לכל העברה כספית יש סיבה. הסיבה הזו לרוב מסתכמת בלא יותר ממספר שורות לקוניות שלא מצליחות להסביר לאדם הסביר מדוע סכומי כסף אדירים משנים את הייעוד שאותו בחרו לו כנסת ישראל. נראה שהשיטה הזו עבדה כך מזה עשורים. בנוף של ממשלות ושרי אוצר המתחלפים חדשות לבקרים גדל משקלם של הפקידים. אלה צריכים לנווט בתוך ים של הסכמים קואליציוניים ישנים, הסכמים בין משרדי ממשלה והחלטות ממשלה ישנות.

לכל הנושאים הללו, וזוהי רשימה חלקית, ישנו מכנה משותף אחד: הם לא עברו בחוק התקציב והם מצריכים את אישורה של ועדת הכספים. כמו שאמרנו עד לפני מספר שבועות, הוועדה הייתה מאשרת את ההעברות הללו בצורה אוטומטית מתוך משמעת קואליציונית. לפני כחודש ח"כ שפיר דאגה לכך שפרסום העברות התקציב יהיה נגיש לציבור. אומנם המידע מגיע ימים בודדים לפני הדיון, אם לא יום לפני, אבל זה בהחלט שיפור לעומת חוסר המידע המושלם שהיה קיים קודם לכן.

מאז תחילת הפרסומים רעידות אדמה קטנות החלו בוועדת הכספים. ח"כים, מכל סיעות הבית, התחילו לשאול שאלות ולהקשות על פקידים שונים שבאו בבקשות להעברת התקציב. רעידת אדמה גדולה יחסית קרתה כאשר יושב ראש הוועדה ח"כ ניסן סלומיאנסקי, שקרא תמיד לזרז את העברות התקציב, עצר העברה תקציבית למשרד הביטחון. הסיפור המלא מופיע בעיתון  דה-מרקר אבל ניתן לראות שהסירוב נגרם עקב הרצון לקצץ בשורה של שירותים סוציאליים-חברתיים לטובת משרד הביטחון. אומנם הרעידה הזו לא גרמה לצונמי ראוי לשמו אבל היא בהחלט גרמה לכמה מבנים, או תכניות של משרד הביטחון אם תרצו, לקרוס.

>> לקריאה נוספת: "תחל שנה וסודותיה: מהם שינויי התקציב לשנת 2014? גם הח"כים לא יודעים"

תיקון טעות-הבלגן עדיין חוגג

בכתבה של שבוע שעבר ציינו שכל המסמכים של העברות התקציב היו כאלה שאושרו בעבר. מסתבר שהניתוח הזה הוא לא נכון. חלק מהמסמכים נושאים את החותמת "התקבל" וחלק לא. מסתבר שהמסמכים שנושאים את החותמת הזו הם כאלה שהתקבלו במזכירות וועדת הכספים. ניסיון ההעברה של ה2.79 מיליארד ₪ למשרד הביטחון, מעודפי תקציב שונים, התקבל במזכירות הוועדה כבר ב11.12.2013. מדוע המסמך הזה עלה לוועדה רק לאחר כשבוע ומי קובע את התזמון? בתמונה יותר רחבה ישנה שאלה הרבה יותר בעייתית. במסמכים שמשרד האוצר מעביר לחברי הכנסת ישנם כאלה עם החותמת וחלק שלא. האם המשמעות היא שחלק מהמידע נתקע במזכירות ולא עבר לחברי הכנסת, בעוד שחלקו לא הגיע כלל לוועדה עד למועד הדיון עצמו?

עבר או לא עבר?

כל הקורא את מסמכי העברת התקציב מגלה שערוריות, גדולות וקטנות, כל הזמן. משרד הכלכלה, לדוגמא, ביקש שינוי תקציבי של 138,000,00 (מאה שלושים ושלוש מיליון) ש"ח לטובת "עזרה לעסקים קטנים". בפועל הכסף נלקח מסעיפים כמו הקרן לעסקים קטנים ובינוניים ועבר לסעיף "עידוד החוק להשקעות הון"ולמפעל אינטל. נראה שבמקביל לגביית המסים של משרד האוצר מול אינטל, העברת התקציב הטעתה את חברי הוועדה כאשר ניתנה לה כותרת אחת, בעוד שהכסף היה מופנה לייעוד ההפוך.

אפשר גם למרוט שערות לאור העובדה, שמשרד ראש הממשלה קיצץ מיליון וחצי ₪ מהדיור הציבורי – שבוע לפני שחסרי הבית בארלוזורוב היו צריכים למצוא מחסה בבית מד"א בכדי שלא לקפוא בקור.

אפשר גם לתהות מדוע משרד הכלכלה בוחר להוריד 22,800,000 (עשרים ושניים מיליון ושמונה מאות אלף ₪) מסעיף "עידוד תעסוקת הורים באמצעות סבסוד מעונות ומשפחות צהרונים" לטובת "רזרבה כללית". בימים אלו ממש התפרסם דו"ח העוני שמראה ש46% מהעניים עובדים. סביר להניח שאחרי הקיצוץ האחוז הנוראי הזה יגדל.  בהמשך בקשות משרד הכלכלה הוא מבקש העברה תקציבית של 7,507,000 (שבעה מיליון חמש מאות ושבע אלף) ₪ לעודפי תקציב. אפשר לתהות מדוע למשרד הכלכלה יש עודפי תקציב למרות שזהו עודף קטן יחסית. העובדה המעניינת בהרבה היא מדוע מדובר בהעברה תקציבית  משנת 2012 לשנת 2013?  האם הכסף "נשכח" לפני כשנתיים?

בדיון שהיה אתמול חלק גדול מההעברות התקציב לא הגיעו כלל לשולחן הוועדה עקב הדיון הארוך בהעברת הכספים למשרד הביטחון. ההעברות האחרות אותן סקרנו כלל לא הגיעו לדיון. מה יהיה בגורלן? האם במזכירות הוועדה מחכות העברות תקציב כאלו ואחרות במשך שבועות או אף יותר מכך? האם המשמעות היא, שהטענות שמשרד האוצר לא מעביר את החומר בזמן אינן נכונות, והוא למעשה שוכב כאבן שאין לה הופכין במזכירות וועדת הכספים?

אדם סביר אינו יכול לנהל כך כספים, לא כל שכן כספי ציבור. שאלות כה רבות וקשות בנושא ניהול כספים לא יכולות להישאר ללא מענה. על חברי הכנסת החברים בוועדה לברר דברים לאושרם או לפחות לדפוק בדלת שולחן הוועדה ולראות אם יש אצלה העברות תקציב שמשרד האוצר העביר לפני שבועות מספר.

אודות ניצן מתן

בוגר תואר ראשון בביולוגיה ימית ומדעי הים ותואר שני בגאוגרפיה וסביבה, אם תזה בנושא זיהומי דלקים למי התהום. עובד בתור ייועץ סביבתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה ועדת הכספים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה